28 June 2011

Makanan Berkhasiat

ASSALAMUALAIKUM

Cik Peah hari ni nak share la kat kawan2 tentang makanan berkhasiat...

OAT merupakan bijiran penuh dan di kalangan pakar pemakanan percaya bahawa oat mempunyai " kuasa " untuk seseorang berasa kenyang.  Ia juga mempunyai kandungan serat yang tinggi dan dapat mengurangkan kolestrol serta lemak dalam darah.  Proses penghadaman oat berlaku perlahan, jadi  ia tidak meningkatkan gula dalam darah dan membuatkan rasa kenyang hingga waktu tengahari.

TELUR walaupun dianggap boleh meningkatkan kolestrol, pakar pemakanan percaya telur merupakan sumber protein haiwan yang tiada lemak tambahan berbanding daging.  Kajian pemakanan mendapati seseorang yang makan telur setiap hari sebagai tambahan (atau menggantikan) roti atau bijiran, mereka akan kehilangan berat badan berbanding mereka yang bersarapan yang mengandungi banyak karbohidrat.

SUSU kajian yang diterbitkan dalan journal of obesity menunjukkan bahawa kombinasi kalsium, vitamin D dan protein rendah lemak dalam susu skim dan yogurt bebas lemak boleh membantu mengurangkan berat badan dan membantu membina otot.

EPAL untuk mengekalkan berat badan ideal makan satu atau dua biji epal sehari.  Pelbagai kajian mendapati bahawa makan epal setengah atau sejam sebelum waktu makan utama boleh membantu mengurangkan kalori dalam badan.  ini kerana serat dalam epal membuatkan anda berasa kenyang, jadi anda makan sedikit.

KULIT KAYU MANIS mengikut kajian membabitkan rawatan diabetes, rempah yang terkenal ini membantu tubuh menstabilkan gula.  makan 1/4 hingga 2 sudu teh kulit kayu manis sehari dalam mengurangkan paras gula dalam darah dan mengurangkan kolestrol sebanyak 10 hingga 25 peratus.

Sekian, daripada Cik Peah untuk renungan bersama..


2 comments:

  1. assalamualaikum kak..
    nak buat header yg cantik..kena ade software...

    photoscap:
    http://nurhafizahpija.blogspot.com/2011/08/tutorial-buat-header-photoscape.html

    photoshop:
    http://www.fizgraphic.com/2011/06/tutorial-photoshop-cara-buat-header.html

    tp..klo nk buat tanpa sofware..akak juz cari pic lam google tu..akak edit...pun menjadi jgk kak..slmt mencuba :)

    ReplyDelete
  2. ok terima kasih info yg diberikan

    ReplyDelete